۱۲ مهر ۱۳۹۳، ۱۲:۲۵

برنامه نامزدهای اتحادیه ناشران/9

حسن‌پور: قانون شدن پاسخگویی به هر مطالبه بدون توجه به تغییر دولت‌ها/گفتن از اهداف زیبا مشکل نیست

حسن‌پور: قانون شدن پاسخگویی به هر مطالبه بدون توجه به تغییر دولت‌ها/گفتن از اهداف زیبا مشکل نیست

مدیر انتشارات آریابان که برای انتخابات هیئت مدیره اتحادیه ناشران نامزد شده است، اهتمام جدی بر قانون شدن پاسخگویی به هر مطالبه را برنامه مورد نظر خود عنوان کرد و گفت: این مطالبات باید به شکلی قانونی شوند که بدنه صنف از اجرایی شدن آن‌ها در دولت‌های مختلف اطمینان کامل داشته باشند.

هومان حسن‌پور مدیر انتشارات آریابان و یکی از نامزدهای انتخابات هیئت مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره برنامه‌های خود در صورت پیروزی در این انتخابات گفت: گوشی که زمزمه‌ها را بشنود، فریادها را نخواهد شنید. انسجام صنفی شعار نیست و تنها با به رسمیت شناختن و سعی در پاسخگویی مطالبات صنفی خرد و کلان تمام گروه‌ها و رسته‌های صنف قابل تحقق است. قبل از این‌که به عنوان یک کاندیدا در مورد برنامه‌های خود صحبت کنم، ترجیح می‌دهم، از تمام همکارانی که به واسطه عضویت در اتحادیه ناشران و کتابفروشان از امتیاز رأی دادن برخوردارند، درخواست کنم که در پای صندوق رأی حاضر شوند و به دلایلی که خواهم گفت، به سهم خود در شکل‌دهی رویدادهای صنفی مربوط به خود ایفای نقش کنند و در ادامه، در مورد ساختار هیئت مدیره و عوامل تضمین کننده میزان تأثیر‌گذاری و تأثیر‌پذیری‌اش نظراتم را به اختصار بیان خواهم نمود.

وی افزود: هیئت مدیره یک اتحادیه صنفی آن‌هم، اتحادیه صنفی که ساختار اعضایش به لحاظ تأثیر مستقیم در فرهنگ‌سازی جامعه بسیار قابل توجه است، از عوامل بسیاری تأثیر می‌گیرد. که می‌توان آن را به 2 قسمت عمده عوامل درون صنفی، و عوامل برون صنفی تشریح کرد.

مدیر انتشارات آریابان با اشاره به عوامل درون صنفی گفت: عوامل درون صنفی متشکل از اعضای اتحادیه، کلیه فعالان صنف که عضو اتحادیه نیستند، تشکل‌ها و انجمن‌های تخصصی که به شکل تخصصی مطالبات گروهی از اعضای صنف را نمایندگی می‌کنند را شامل می‌شود. در این‌جا ذکر این نکته ضروری به نظر می‌رسد که این تقسیم‌بندی‌های درون صنفی در بسیاری از موارد از خط کشی مشخص تبعیت نمی‌کنند؛ به عنوان مثال می‌توان به همکارانی اشاره کرد که هم جزو اتحادیه هستند و هم عضو تشکل‌ها و انجمن‌های تخصصی و یا عزیزانی دیگر جز اتحادیه نیستند ولی جزو انجمن‌ها و تشکل‌های تخصصی قرار دارند.

به نظر می‌رسد هیئت مدیره‌ای می‌تواند اتحادیه قوی و منسجم را ایجاد و رهبری نماید که:

الف) فضایی ایجاد کند که مطالبات تمام گروه‌ها و زیر گروه‌های اعضای اتحادیه و همچنین بدنه صنف شنیده شود. هیچ زمزمه‌ای را نباید نشنیده گرفت. این مهم از طریق تقویت و تعدد کارگروه‌ها تخصصی میسر خواهد بود.

ب) کارگروه‌های تحصصی با مشارکت اعضای موثر همین گروه‌ها و زیر‌گروه‌ها امکان پاسخگویی مطالبات استخراج شده را از لحاظ قوانین کشور بررسی نموده در صورتی‌که خلاءها قانونی وجود داشته باشد پیشنهاد می‌دهد، و کارگروه‌های تخصصی علاوه بر مداقه بر اصل مطالبه و همچنین پیشنهادات راه‌گشا را با منافع کل صنف مطابقت دهد و از عدم هماهنگی آن اطمینان یابد و از این جا هیئت مدیره است که علاوه بر نقش‌آفرینی تا آن مقطع نقش‌آفرینی پررنگ‌تری پیدا خواهد کرد و تا حد توان در بازستانی آن مطالبات اقدام نماید، طرح‌ها و لوایحی برای محقق شدن مطالبات تنظیم نماید و موانع قانونی پیوستن فعالان صنفی این گروه‌ها و زیر گروه‌ها که عضو اتحادیه نیستند را برای پیوستن به اتحادیه مرتفع سازد و در نهایت حتی اگر نتوانست تمامی مطالبات را پاسخگو باشد حداقل بتواند از آن‌ها حمایت کند.

پ) مراحل (الف) و (ب) را برای مطالبات تمامی ارکان صنف و فارغ از دسته‌بندی‌های متداول و همچنین قوی و یا ضعیف بودن اعضای مورد نظر از مالی به انجام برساند.

ج) اگر هیئت مدیره بتواند مراحل بالا را با موفقیت و سلامت بگذراند اتحادیه‌ای را تشکیل می‌دهد که جذابیت‌های ویژه‌ای دارد بنابراین می‌تواند به راحتی فعالانی را که جزو اتحادیه نیستند، جذب کرده و همچنین اعضای فعلی را فعال ساخته و از یک پتانسیل بالای تجربی و علمی و عملی استفاده به سزا کند.

حسن‌پور در بخش بعدی سخنانش با تعریف عوامل برون صنفی گفت: هیئت مدیره یک اتحادیه برای تحقق مطالبات صنفی‌اش نیاز به ارتباطات گسترده با سازمان فرادستی و فرودستی و نهادهای دولتی و حاکمیتی دارد. اگر قرار است مطالبه‌ای پس از بررسی دقیق به شکل قانون درآید، هم باید نظر دولت را جلب کند، هم نظر مجلس شورای اسلامی را. اگر قرار است سوء تفاهمی بر طرف شود و مشکلی که برای عضو یا اعضای اتحادیه از نظر حقوقی پیش آمده باشد، مرتفع شود نیاز به ارتباط موثر با قوه قضائیه ضروری به نظر می‌رسد.

نامزد انتخابات هیئت مدیره اتحادیه ناشران همچنین گفت: همان‌طور که مشاهده می‌شود هیئت مدیره باید همزمان که خاصیت ارتباط گیری و حمایت از تک‌تک اعضاء را حفظ می‌کند؛ مطالبات‌شان را پردازش کرده به گفتمان تعاملی تبدیل کرده و با نهادهای حاکمیتی در مورد آن‌ها مذاکرات داشته باشد و همکاری آن‌ها را برای مرتفع کردن آن جلب کند. بی‌تردید تنها عاملی که تأثیرگذاری هر 2 عامل را تضمین می‌کند، انسجام است. مسلماً یک نهاد حاکمیتی زمانی که مطالبه‌ای روبه‌رو می‌شود که توسط یک هیئت مدیره، که اکثریت قابل توجه صنف را نمایندگی می‌کند، روبه‌رو می‌شود، به نحوه برخورد و تأثیرگذاری تصمیماتش توجه بیشتری می‌کند. ضمن این‌که برای یک نهاد حاکمیتی پاسخگویی به مطالبات صنفی هیئت مدیره‌ای که تمامی قسمت‌های بدنه خود را دیده؛ بسیار موثر تلقی شده و در اولویت قرار می‌گیرد.

این مدیر نشر ادامه داد: توضیحات فوق‌الذکر را قبل از ارائه برنامه‌هایم مطرح کرد چون معتقدم برنامه هر چقدر هم که مفید باشد، اگر میزان قابل توجهی از عوامل درون‌صنفی و برون‌صنفی را لحاظ نکرده باشد، در عرصه عملیاتی شدن موثر و اجرایی نخواهد بود. سخن راندن از اهداف زیبا و جا دادن آن‌ها در قالب برنامه حداقل برای کسی که سال‌ها در سطوح و حوزه‌های مختلف این صنف فعالیت داشته، کار چندان مشکلی نیست. اما من ترجیح می‌دهم  نکته‌ای را روشن کنم و آن نکته هم این‌است که اگر برنامه‌ای، تمامی مطالبات ریز و درشت دست‌اندرکاران حوزه نشر و توزیع و کتابفروشی را به شکل کامل، بدون هیچ فیلتر و پیش‌فرض ذهنی ندیده باشد، نمی‌تواند انسجام صنف را بیافریند و این معضل در میزان تعامل با عوامل بیرونی و نهادهای حاکمیتی تأثیر مستقیم دارد. زیرا بدیهی است که آن نهادها اتحادیه را مطالبه‌گر بخش از بدنه صنف تلقی خواهد کرد. در نتیجه به ناچار متناسب با گستره فراگیری آن با او تعامل کند زیرا احتمال آن را می‌دهد مطالبات دیگری وجود داشته باشد که از مسیرهای دیگر طرح  خواهد شد.

وی گفت: نکته مهم دیگر آن‌که در انتخاباتی که قرار است 7 نفر به عنوان هیئت مدیره انتخاب شوند، پیروزی برنامه‌ها در تطابق برنامه‌های افراد هیئت مدیره با هم و التزام قلبی به این تطابق در مورد رویکرد هیئت مدیره و موفقیت در در برقراری توازن بین 2 عامل درون صنفی و برون صنفی خواهد بود. برای همین به نظر می‌رسد که بهتر بود به جای درخواست برنامه از کاندیدهای محترم یا حداقل همزمان با آن نگرش و تفکر آنها را جویا می‌شدیم. زیرا نگرش، تفکر یک کاندیدا، خود به خود گویای برنامه‌های ذهنی و اجرایی او هستند که شاید مطرح نشود، ولی در عمل خواستار اجرای آن است. شاید بعضی از دوستان که از نزدیک با من آشنایی ندارند، من را متهم کنند که اصولاً برنامه‌ای ندارم و این آسمان و ریسمان را بافتم که این نقض را بپوشانم.

مولف کتاب «پرسش‌های کلیدی مبانی جامعه شناسی» افزود: من نیز مثل همه برنامه‌ای مشخص دارم و توضیحاتی که دادم برای این بود که طرح برنامه‌هایم را از مرحله شعار به عملیاتی شدن نزدیک کنم. و به تمام آنانی که به من رأی نمی‌دهند و یا رای می‌دهند بگویم که اهدافی که من و شما در ذهن داریم باید از مسیرهای بسیار پیچیده‌ای عبور کند تا به مرحله تحقق برسد. بنابراین موفقیت من و شما هر دو تابع سلامت و رعایت قواعد و گذار شرافتمندانه از  تمامی مراحل فوق الذکر است. بنابراین اگر روزی انتخاب شدم با اینکه بر تمامی اصول فوق الذکر پافشاری خواهم کرد بدون کسب حمایت اکثریت صنف نمی‌توانم اجرایی شدن آن‌ها را تضمین کنم.

حسن‌پور درباره برنامه‌های مورد پیگیری خود در صورت پیروزی در این انتخابات گفت: به هر شکل، اگر از سد مقبولیت اعضای محترم صنف گذشتم برنامه‌های زیر را پیگیری خواهم کرد:

بدیهی است مطالباتی به شکل مسلم و مشهود وجود دارند مانند مسائل مانند شکل‌دهی و تقید ممیزی و خارج کردن آن از شکل سلیقه‌ای، معافیت‌های مالیاتی قطعی هر 3 حوزه نشرو توزیع و کتابفروشی، نگاه مدیریت شهری به مقوله کتاب و کتابفروشی به شکل کل و جزء، فراهم کردن مقدمات قانونی برای عضویت تمامی گروه‌ها، عضویت نماینده‌های اتحادیه در هر کمیسیونی که در نهادهای حاکمیتی تشکیل می‌شود و بر مقوله کتاب موثر است، گسترش کتابخوانی و تبلیغ کتاب با به کارگیری از پتانسیل‌های خصوصی همچنین بودجه‌های فرهنگی که در اختیار دولت قرار دارد استفاده از بازارهای فارسی زبان کشورهای منطقه برای صادرات کتاب و تقویت بنیه مالی ناشران و ... که به نظر می‌رسد برای رسیدن به آن‌ها باید از مسیری گذشت که این مسائل در آن‌ها رعایت شود:

1- بررسی کامل نقطه‌ای که اتحادیه در شرایط فعلی در آن قرار دارد از تمامی جهات و استخراج داشته‌ها برای پرهیز از دوباره کاری تقویت و تحکیم کمیسیون‌ها و ایجاد کارگروه‌های بیشتر برای فراهم کردن زمینه مشارکت  فراگیر بدنه صنف.

2- بررسی کامل مشکلات 3 حوزه نشر، توزیع و کتابفروش و زیر گروه‌های آن‌ها به کمک خبرگان هر گروه و دسته و به کارگیری همین دوستان در مرحله استخراج مطالبات؛ بررسی و تطابق با منافع کلان صنف، رفع مشکلات قانونی و اجرا. به نظرم اتحادیه‌ای زنده است که تمامی اعضاء فعال در آن آمد و شد داشته باشند؛ همراه باشند، مطالبه کنند و همکار شوند.

3- اهتمام جدی بر قانون شدن پاسخگویی به هر مطالبه، به شکلی که بدنه صنف از اجرایی شدن آن‌ها در دولت‌های مختلف (بخشی از حاکمیت که مجری است و هر 4 سال یکبار تغییر می‌کند) اطمینان کامل داشته باشند. من قانونی شدن هر اصلی که مطالبه‌ای از هم صنفان را پاسخگوست، هر چند از فرایند پیچیده‌تری برخوردار باشد را بر برقراری موافقت‌نامه‌های مقطعی با یک نهاد حاکمیتی ترجیح می‌دهم. هرچند پیگیری همزمان آن را نیز در دستور کار خود قرار داده‌ام.

4- جذب حداکثر افرادی که هر 3 حوزه یاد شده فعال‌اند ولی تا به حال عضو اتحادیه نشده‌اند مشروط به این‌که قبل از آن موانع قانونی حفاظت از آن‌ها را به کمک خودشان استخراج و پیگیری و عملیاتی شود.

5- شفافیت در اطلاع‌رسانی هیئت مدیره؛ متضمن انسجام صنف است زمانی که اعضا از تمامی جلسات و پیگیری‌هایی که هیئت مدیره در حالی انجام آن است در نشریه و سایت خبردار باشند علاوه بر این‌که نقاط ضعف و قدرت را می‌بینند و پیشنهادات و انتقادات لازم را ارائه می‌دهند. عملاً با همکاری و تشریک مساعی قدرت اتحادیه را به شکل روزافزون بیشتر خواهند نمود.

6- تدوین و تهیه اصول بنیادینی که به کمک اعضای کار گروه‌ها و کمسیون‌ها انجام و به تأئید هیئت مدیره رسیده سپس برای تمامی صنف به رأی گذاشته شود تا تمامی هیئت مدیره‌های آتی و همچنین کاندیدهای محترمی که خواهند آمد با تطابق توانای خود در رسیدن به اهداف کلی  مورد انتظار وارد میدان شوند.

7- ایجاد زمینه مساعد در آغاز سال آخر هیئت مدیره برای مشارکت فعال اعضای صنف چه از بُعد کاندیداتوری چه در بُعد برگزاری؛ انتخاباتی شورانگیز که با شعور درآمیخته شود و هیئت مدیره پدید بیاید که  تضمین کند که اکثریت صنف با همراهی و همدلی با آن سرنوشت بهتری را برای آینده رقم بزنند. فراموش نکنیم که اعضاء با عدم مشارکت مناسب در فعالیت‌ها و انتخابات، فریاد می‌کشند، پس باید زمزمه هایشان را بشنویم تا به این معضل دچار نشویم.

مدیریت انتشارات آریابان، عضویت در تعاونی توزیع‌کنندگان کتاب و نائب رئیسی و 3 سال ریاست هیئت مدیره آن، ارائه مقالات صنفی و جامعه شناسی به نشریات و همچنین مجله صنعت نشر، تدریس در کمسیون آموزش اتحادیه ناشران و تالیف دو کتاب حکومت مردم (آغاز دموکراسی از خود و خانواده) و پرسش‌های کلیدی مبانی جامعه شناسی از جمله موارد موجود در کارنامه کاری حسن‌پور در حوزه نشر هستند.

کد خبر 2383015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha